Lansingerland heeft gewoon récht op meer agenten’

Lijsttrekker Kathy Arends sprak donderdag op de lokale omroep over wat de VVD voor de inwoners wil betekenen. De opsomming was duidelijk: meer politie, meer verkeersveiligheid en veel meer aandacht voor ondernemers.

Wie wat wil weten van de lokale politiek, moet vaker naar Lansingerland FM luisteren. Daar steek je nog eens wat op. Bijvoorbeeld over hoe de lokale VVD het leven in onze gemeente wil verbeteren. Tussen het Ouderendebat en de raadsvergadering door, mocht Kathy Arends donderdag in de studio van RTV Lansingerland vertellen wat zij de komende jaren wil bereiken. Een greep uit wat Kathy vertelde:

Meer politie

Lansingerland heeft recht op meer wijkagenten. De agent die de wijk goed kent, wordt steeds belangrijker om de boeven aan te pakken.  In de regio hebben we voldoende agenten, maar die worden niet toegekend aan Lansingerland. We denken dat er een kans is - en we zijn ook blij dat de burgemeester zich hiervoor hard maakt - dat Lansingerland het aantal wijkagenten krijgt, waar we récht op hebben. Vier meer dan nu.

Jeugd

De verkeersveiligheid  moet verbeterd worden voor al die fietsende kinderen, die dagelijks naar school of de sportclub fietsen. Je houdt soms je hart vast. Iedereen vindt het belangrijk om wat aan de fietsveiligheid moet doen. Donderdag werd de fietstunnel behandeld in de gemeenteraad. De VVD was samen met de PvdA een voorstander om te kijken naar de mogelijkheden van een fietstunnel op die gevaarlijke rotonde. Het is waarschijnlijk duur, het is ingrijpend, maar zo’n fietstunnel is de enige manier om automobilist en fietser van elkaar te scheiden.

Mobiel blijven

Iedere inwoner moet kunnen kiezen van welk vervoersmiddel hij gebruik wil maken. De VVD vindt die vrijheid in keuzemogelijkheden belangrijk en vindt ook dat de voorzieningen voor alle drie de keuzemogelijkheden van fietsers, openbaar vervoer en auto’s op orde moeten zijn.

Ondernemers

Beter ondernemersklimaat. De ondernemers zijn belangrijk voor de economie en werkgelegenheid. Er is onderzoek gedaan naar de tevredenheid van de ondernemers. De servicegerichtheid en de naamsbekendheid van Lansingerland (“ligt dat in Friesland?”) scoren te laag. Kathy vertelt dat ze gisteren bij een ondernemers BBQ aanwezig was. Daar vertellen ondernemers dat de gemeente moeilijk te bereiken is en dat ze vaak erg lang op antwoord moeten wachten.

Bijstand

We hebben 600 mensen in de bijstand. De VVD ziet bijstand als een tijdelijke oplossing. We willen niet dat de bijstand een hangmat wordt. Door werk word je minder afhankelijk van sociale voorzieningen. In Rotterdam lukt het wel om mensen uit de langdurige bijstand te krijgen. De VVD heeft de wethouder op het Rotterdamse succes gewezen. We hebben moties ingediend samen met de CDA. In Lansingerland lukt het niet helemaal. 70% kan de stap naar werk niet meer maken. Dat percentage is op voorspraak van de VVD met actieplannen inmiddels verlaagd.