VVD wil extra maatregelen tegen krapte op woningmarkt Lansingerland

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 11 juli 2019 het college opgedragen meer te doen om de krapte op de woningmarkt in Lansingerland aan te pakken. Het voorstel, op initiatief van Leefbaar 3B, betekent werk aan de winkel voor het college en voor onze VVD-wethouder Kathy Arends (Wonen) in het bijzonder. We hebben het volste vertrouwen dat zij alles in het werk zal stellen om de woningmarkt positief te beïnvloeden.

Nieuwbouw

Hoge woningprijzen en beperkte beschikbaarheid

Na de crisisjaren zijn de woningprijzen sterk gestegen, vaak harder dan de inkomens. De eisen voor het verkrijgen van een hypotheek zijn aangescherpt waardoor het kopen van een huis moeilijker is. Dit geldt met name voor jongeren/starters en senioren. Voor starters zijn de woningen vaak te duur, terwijl er voor senioren te weinig geschikte gelijkvloerse woningen beschikbaar zijn. Op verzoek van de raad onderzoekt het college de mogelijkheden om in de kern Bleiswijk extra woningen te bouwen met focus op starters en ouderen. Voor starters onderzoekt het college nu ook de mogelijkheden en voorwaarden voor aanvullende financiering via een zogenoemde ‘starterslening’.

Onderzoek naar behoefte aan middeldure huurwoningen

Voor jongeren en mensen met een kleine beurs wil de raad specifiek voor Lansingerlanders de wachttijd voor een sociale huurwoning sterk verkorten, ook als zij inmiddels noodgedwongen buiten onze gemeente wonen. De wachttijd voor een sociale huurwoning was in 2018 gemiddeld 50 maanden! Het college gaat in dat verband ook onderzoeken hoe groot de groep woningzoekenden is die is aangewezen op middeldure huurwoningen (huurprijs tussen € 720 en € 1.000). Huurwoningen in deze prijsklasse ontbreken nagenoeg in Lansingerland, waardoor mensen die inmiddels een hoger inkomen hebben in de sociale huurwoning blijven wonen. Doorstroming naar een meer passende prijsklasse zou sociale huurwoningen vrijmaken voor wachtenden.

Flex-woonunits voor arbeidsmigranten

VVD Lansingerland denkt verder aan flex-units voor arbeidsmigranten om de krapte te verlichten. Arbeidsmigranten zijn belangrijk voor onze bedrijven in glastuinbouw en logistiek. Ze wonen nu in de regio en in Lansingerland in sociale huurwoningen en andere (tuinders)woningen. Met flex-woonunits voor arbeidsmigranten komen er woningen vrij voor Lansingerlanders die nu naarstig op zoek zijn naar een nieuw thuis.

VVD-raadsleden die u graag meer informatie verschaffen:
Eric Kampinga: e.kampinga@worldmail.nl en
Marloes Draak: marloes.draak@live.nl