Verschuiving bij VVD in het gemeentehuis

Duo-raadslid Conny Hermans van de VVD vertrekt om persoonlijke redenen uit de commissie Samenleving. Ze hield zich onder meer bezig met sport en welzijn in Lansingerland. Haar plaats wordt ingenomen door raadslid Eric Kampinga die overstapt uit de commissie Ruimte.

VVD-fractievoorzitter Alexander Kuipers heeft dubbele gevoelens over de wisseling: “Jammer dat we Conny moeten missen in de gemeentepolitiek. Ze is een stille kracht in de commissie, met de nadruk op kracht. Iemand die goed onder woorden kan brengen welke oplossingen ze ziet. Maar we respecteren haar besluit en zijn dankbaar voor wat ze heeft gedaan.”

Onder druk

Kuipers verwacht dat de coronacrisis consequenties heeft voor het raadswerk. “Deze commissie gaat over de zwakkeren in de samenleving, maar ook over zaken die geld kosten en die verder onder druk komen te staan. Denk aan de cultuur, de sport, de jeugdzorg. Ik ben daarom blij dat we Eric Kampinga bereid hebben gevonden om de overstap te maken naar Samenleving. We moeten alle zeilen bijzetten de komende jaren, en aan Eric hebben we wat dat betreft een harde werker, iemand met een koel hoofd en een warm hart.”

Naast Eric zitten Marloes Draak en Juval Pat-El in de commissie Samenleving. Matthijs Machielse en Mauriel van As gaan de zware dossiers in de commissie Ruimte samen voor hun rekening nemen. De fractie van de VVD bestaat uit zeven raadsleden en twee duo-raadsleden. De VVD levert ook wethouder Kathy Arends.