Regio-akkoord nieuwe sociale woningmarktafspraken

In dit akkoord nam de gemeente Lansingerland op dat het blijft inzetten op voldoende aanbod van starterswoningen en jongerenhuisvesting. Ze houdt in principe vast aan 20% sociale woningbouw in de gehele gemeente. Er komen sociale woningen bij maar er wordt zo min mogelijk gesloopt en verkocht.

Verschillende partijen zoals de provincie Zuid-Holland, 14 gemeenten waaronder Lansingerland en 25 woningbouwcorporaties tekenden onlangs een regio-akkoord met nieuwe sociale woningmarktafspraken.

Daarnaast moeten sociale woningen beschikbaar komen voor degenen waarvoor ze bedoeld zijn. Daarom zet de gemeente in op doorstroming van lage scheefwoners en stimulatie van empty nesters/ouderen om de eengezinswoningen te verruilen voor (gelijkvloerse) kleinere woningen. Verder zoekt de gemeente naar alternatieve huisvesting door verbouwing om zodoende de druk van urgente woningzoekenden op de sociale woningmarkt te verlichten.

Het akkoord komt tegemoet aan de groei van Lansingerland naar een omvang van 75.000 inwoners in 2030. Het blijft hiermee een gemeente waar je midden in de Randstad in een dorpse landelijke omgeving prettig kunt wonen en goede voorzieningen hebt op het gebied van winkels, scholen, openbaar vervoer, sport en recreatie.

Voordat het akkoord van kracht gaat, vindt er een beoordeling door de provincie Zuid-Holland plaats. De Lansingerlandse VVD-Wethouder Wonen Kathy Arends heeft goede hoop dat de provincie het akkoord goedkeurt.