Goede relatie met ondernemers in Berkel Centrum essentieel

De VVD Lansingerland juicht van harte toe dat wethouder Kathy Arends alles in het werk stelt om de relatie met de winkeliersvereniging en standplaatshouders in Berkel en Rodenrijs te verbeteren.

De relatie was enige tijd niet goed vanwege onder andere de uitkomst van de standplaatsverloting. Het College van B&W had tot die verloting besloten omdat partijen niet zelf tot een verdeling van de standplaatsen konden komen. De uitkomst van deze loting zag niemand aankomen en was zeer ongewenst. De VVD begrijpt de commotie en maatschappelijke onrust die daardoor is ontstaan.

Andere uitkomst

Inmiddels doet Wethouder Kathy Arends er alles aan om tot een andere uitkomst te komen binnen de juridische kaders. Ze heeft de nieuwe standplaatshouders gewezen op de ontstane onrust en hen gevraagd om andere standplaatsen in Berkel Centrum te accepteren. De nieuwe standplaatshouders hebben dit afgewezen en willen blijven staan op de ingelote locatie. De standplaats bij De Visch is immers een A-locatie. Hier is weinig meer aan te veranderen en de VVD Lansingerland begrijpt de frustratie hierover bij een aantal winkeliers in de nabijheid van De Visch en de winkeliersvereniging.

Meer persoonlijk contact

Inmiddels heeft wethouder Kathy Arends meer persoonlijk contact met de winkeliersvereniging en dat is een zeer positieve ontwikkeling, net als de toenadering van bloemenhandel Steentjes. Zij hebben een plaats bij het Versplein aangewezen om het open karakter van het plein mogelijk te maken. De gemeente onderzoekt momenteel de haalbaarheid omdat het in de verbouwingen moet passen.

Wederzijds respect

Een goede relatie met de winkeliers en de winkeliersvereniging in Berkel Centrum waarbij ieder de verschillende rollen en verantwoordelijkheden respecteert, is van essentieel belang. Niet in de laatste plaats omdat de komende jaren veel gaat gebeuren. Naast de verdere doorontwikkeling van het centrum komt er ook een nieuw standplaatsbeleid. We vertrouwen er ten volste op dat alle partijen de geleerde lessen van de afgelopen maanden hierin meenemen.