140 asielgerechtigden opnemen, huisvesten en integreren: zo
luidt onze opgave voor 2016. Dat heeft de rijksoverheid ons eerder laten weten,
en daar zullen wij als lokale overheid ons best voor moeten doen. Echter, inmiddels
heeft het college laten weten dat de wettelijke taakstelling voor 2016 totaal
148 personen bedraagt.
De VVD fractie vindt het van het grootste belang dat deze 140 of 148, wettelijk toegewezen mensen goed gaan integreren in onze gemeente. Dit is vaak niet gemakkelijk. Het vraagt van de persoon in kwestie enorm veel en ook van de omgeving waarin hij zich bevindt.
Nederlands
Het is belangrijk dat deze nieuwe Lansingerlanders
Nederlands gaan leren. Dat ze leren hoe het hier werkt, onze regels snappen en
volgen. Maar ook dat ze leren wat de waarden en normen zijn, waar wij in
Nederland aan hechten. Vrijheid en gelijkwaardigheid zijn het fundament van
onze samenleving.
Om goed te integreren is het belangrijk dat er extra maatregelen worden genomen. Hierover wordt ook door het college gesproken in het voorliggend stuk. Maatwerk is nodig! Daar zijn wij natuurlijk heel erg blij mee.
Werk
Maar wat schetst onze verbazing? Als de VVD vragen stelt
over 'hoe zorgen we dat deze asielgerechtigden aan het werk komen' geeft het
college niet thuis. Dan is er ineens geen sprake van maatwerk. Dan moet het
zoals het normale beleid dat voorschrijft. Ik ga ervan uit dat ook onze
wethouder weet dat de prognose onder asielgerechtigden wat participatie betreft
zeer negatief is. Zo staat het ook in het stuk beschreven. Het is naar onze
mening noodzakelijk dat de wethouder initiatieven neemt. Nu. Snel.
Lansingerland is een gemeente waar veel werk is in de
tuinbouw. Werknemers halen tuinders veelal uit andere gemeenten omdat het
aanbod in onze eigen gemeente te laag is.
Weet u het nog, vorig jaar, toen een tuinder hier insprak?
Een aanbod deed voor werk, mogelijk zelfs huisvesting van asielgerechtigden?
Wat waren we onder de indruk.
En wat dacht u? Heeft de tuinder een telefoontje gekregen van de wethouder? ‘Komt u eens praten. Ik ben benieuwd wat u voor ons kunt doen.’
Nul reactie
Het beschamende antwoord is nee. Nul reactie vanuit het
gemeentehuis. De houding van de wethouder geeft ons geen vertrouwen. De
wethouder stelt zich op het standpunt dat asielgerechtigden niet op een andere
manier naar werk moeten worden toegeleid dan andere werkzoekenden in deze
gemeente. Een onbegrijpelijk star standpunt. In plaats dat de gemeente
enthousiast en vol energie op zoek gaat naar desnoods onconventionele
maatregelen om deze groep mensen aan de bak te helpen, krijgen we een bang
bestuurlijk antwoord. De VVD vindt dit echt betreurenswaardig.
Voor de VVD geldt; de beste uitkering en integratie is een betaalde baan!
Inmiddels hebben we ook geconstateerd dat Vluchtelingenwerk
geen ervaring heeft op het gebied van toeleiding naar werk, zo werd duidelijk
tijdens het rondetafelgesprek in Rehoboth.
Bijstand
De consequentie hiervan is dat deze mensen vrijwel
gegarandeerd in de bijstand terechtkomen en blijven. En dus op achterstand
komen. Op het werk kom je collega's tegen, leer je de Nederlandse taal sneller
en leer je makkelijker en sneller de omgangsnormen en samenwerkingsnormen in
dit land. De beste manier om te integreren is door te werken. Daarnaast gaat
het ons heel veel geld kosten. Elke alleenstaande die een bijstandsuitkering
ontvangt kost per jaar al snel 15.000 euro. En ja, u hebt gelijk: niet alle kosten
en uitgaven zijn voor rekening van de gemeente. Maar ze zijn uiteindelijk wel
voor rekening van de belastingbetaler.
Met deze gebrekkige aanpak – wie is bijvoorbeeld de eerstverantwoordelijke, dagelijkse verantwoordelijke met voldoende bevoegdheden? -, met deze houding van het college, legt het college ons dan óók nog eens het plan voor om zestig extra asielgerechtigden op te nemen. Wij vielen van onze stoel van verbazing.
Geen steun
Het voorstel van het college is om 60 (waarvan 40 personen
versneld), waarschijnlijk mannen in de Hergerborch te plaatsen. Door de raad is
besloten om te onderzoeken wat de inwoners van Lansingerland hiervan vinden;
waarop een avond is georganiseerd zodat omwonenden en inwoners hun mening
konden geven. Goed zo heer Meester van Leefbaar 3B, u trok daarover terecht aan
de bel.
Uit deze inspraakavond kunnen we niet anders concluderen dan
dat hiervoor gewoon geen steun onder de omwonenden is. Alle gemeenteraadsleden
zijn volksvertegenwoordigers en moeten op zijn minst de mening van inwoners meewegen
in hun oordeel. Ik ben benieuwd of alle partijen daadwerkelijk de terechte
zorgen die omwonenden hebben serieus nemen en gehoor geven aan de wens van de
omwonenden om geen 40 asielgerechtigden in de Hergerborch te huisvesten. Zowel
inwoners als organisaties geven aan dat spreiding veel beter is.
Dat wil zeggen áls je al zou besluiten om extra asielgerechtigden op te nemen.
De VVD luistert wél
De VVD is een volkspartij en luistert naar zijn inwoners. En
we hebben góéd geluisterd die avond. Wij zijn dus tegen het huisvesten van een
grote groep asielgerechtigden in de Hergerborch. We willen geen extra
asielgerechtigden opnemen, en we willen het de omwonenden in het centrum van
Berkel en Rodenrijs niet aandoen dat ze voor hun neus een concentratie
alleenstaande mannen zonder werk krijgen.
Daarnaast is de VVD Lansingerland van oordeel dat de opvang van 140, laat staan 148, asielgerechtigden voldoende is voor onze gemeente. Volgens ons is het een vrije keus om asielgerechtigden versneld te huisvesten. Dus kunnen we hierop ook nee zeggen en zorgen dat de 140 of 148 asielgerechtigden op een heel goede, positieve manier gaan integreren. Op zo’n manier dat het fijn is voor de huidige inwoners is én fijn is voor de nieuwkomers.
Chantage
Wij lezen in diverse stukken dat het gunstig zou zijn voor
onze gemeente om versneld asielgerechtigden op te nemen, omdat wij dan minder
snel in aanmerking zouden komen om verplicht noodvoorzieningen te treffen. Een
raar verhaal, dat eerlijk gezegd ook een beetje naar chantage riekt. Het is ons
ook niet duidelijk wie dat precies zegt en vindt. Wij zouden graag naam en
telefoonnummer krijgen van degene die onze gemeente op zo’n
manier onder druk meent te moeten zetten. Of is het een soort zelfverzonnen
veronderstelling die een eigen leven is gaan leiden? Vreemd, maar nogmaals,
graag het telefoonnummer, dan kunnen we eens bellen om te vragen hoe het zit.
De VVD wil dat bestaande inwoners de wachttijd voor sociale huurwoningen niet verder stijgt. Het kabinet heeft een arrangement in het leven geroepen om versneld asielgerechtigden te huisvesten. Heel interessant!! Door meerdere personen in een woning te plaatsen heb je minder woningen nodig, geldt de kostendelersnorm waardoor er ook geen bijzondere bijstand kan worden toegekend. Volgens de VVD een zeer goed aanbod omdat daarmee de totale kosten (te verstrekken door de gemeente) worden verlaagd en minder verdringing ontstaat voor huurwoningen. De wethouder kiest hier niet voor. Voor ons wederom onbegrijpelijk. Ik zou graag horen van de wethouder waarom ze hier niet voor kiest.
Drie zaken
De VVD Lansingerland wil dat het college zijn
verantwoordelijkheid neemt en duidelijkheid geeft over wie de aan te spreken
wethouder is op dit dossier.
Wij willen dat 3 zaken heel goed worden geregeld:
1. Ten aanzien van de wettelijke taakstelling
asielgerechtigden: Hen goed verspreiden over de drie dorpen
2. Effectieve integratie door volwassen
asielgerechtigden snel aan het werk te helpen
3. Geen OZB-verhoging
Schoolvoorbeeld
Nou, vergeet het maar beste VVD en beste inwoners. Het plan
dat voor ons ligt ontbeert een langetermijnvisie. Er zijn geen concrete
integratieplannen en er is geen helder, onderbouwd financieel langer termijn
overzicht. Het is onduidelijk wat eenmalige kosten zijn en structurele kosten.
Voorzitter, u kent mijn partij als een partij die zich regelmatig kritisch uitlaat over vluchtelingenbeleid en integratie. Eerlijk gezegd zien wij de komst van asielgerechtigden uit landen als Syrië, Irak en Eritrea ook bepaald niet zonder zorgen tegemoet. Maar wij willen samen met de inwoners van Lansingerland ons stinkende best doen om de opvang in de gemeente goed te laten verlopen. Wij zouden willen dat onze gemeente een schoolvoorbeeld wordt in Nederland voor hoe je vreemdelingen een plek geeft en tegelijk alle inwoners, de oude en de nieuwe, in hun waarde laat. Wij moeten helaas constateren dat het voorliggende plan daar niet toe zal leiden. En dat spijt ons oprecht.
Geen visie
Het college vraagt om in te stemmen op meerdere onderdelen.
Per onderdeel zal ik ons oordeel geven.
De visie en de lokale uitgangspunten vinden wij onvoldoende
toegerust. De visie zou meer langer termijn visie moeten worden gemaakt en
daarnaast maatregelen concreet beschreven en uitgevoerd moeten worden.
Wij staan niet achter het versneld huisvesten van 60
asielgerechtigden.
Dan de financiën. Uiteraard kunnen wij hier geen akkoord
opgeven omdat het geen volledig beeld geeft van alle kosten. Het is onduidelijk
wat structurele kosten zijn en incidentiele. Plus zie ik graag de kosten over
meerdere jaren.
En we kunnen niet instemmen met de voorstellen over de huisvesting.