Bleiswijkers bezorgd over leefbaarheid dorp

De inwoners van Bleiswijk zijn behoorlijk bezorgd over de toekomst van hun dorp. Dat bleek maar weer eens tijdens de kerstwensenactie van de VVD in Lansingerland. De leefbaarheid van Bleiswijk staat onder druk. De angst bestaat dat winkels en horeca verdwijnen uit het dorp. En tot overmaat van ramp dreigt nu bus 173 te verdwijnen, voor velen een belangrijke verbinding met de buitenwereld. De VVD onderneemt actie.

Veel inwoners van Lansingerland zijn tevreden over hun leefomgeving. Jaarlijks vragen de fractie- en bestuursleden van de VVD, bijgestaan door de Kerstman, aan passanten in Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs welke wensen ze hebben voor de gemeente. Wat kan er beter? Wat ontbreekt er? Waar ergeren inwoners zich aan?

Behoud bus 173

De meeste mensen, en vooral de inwoners van Bleiswijk, maken zich zorgen over het behoud van de leefbaarheid in hun omgeving. De huidige voorzieningen zijn nog adequaat, maar veel mensen vrezen achteruitgang in het aanbod van gemeentelijke voorzieningen, winkels en horeca. Moet Bleiswijk inleveren ten gunste van Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs? Raken we onze bibliotheek kwijt? En wat helemaal vervelend zou zijn: stopt bus 173 straks, de verbinding met de rest van Lansingerland en met Zoetermeer? Die vormt voor veel Bleiswijkers een onmisbaar onderdeel van de leefbaarheid. Daarom vindt de VVD opheffing niet acceptabel.

En wat viel verder op? Diverse gehandicapte inwoners en ouderen meldden dat gehandicaptenparkeerplaatsen buiten de dorpscentra smal en slecht toegankelijk zijn. Dat geldt ook voor de kwaliteit van de stoepen in de woonwijken. Die blijken voor mensen met een rollator een nare hindernisbaan. De verantwoordelijke wethouder kan daar binnenkort vragen over verwachten.

Eigen ziekenhuis

Ook het verkeer is een zorg. Zowel voor automobilisten als voor fietsers en voetgangers. Voor veel forensen en ondernemers is het een drama om ’s ochtends met de auto het dorp uit te komen en een hele uitdaging om ’s avonds op tijd weer achter de piepers te zitten. Niet fijn als je dat dag in dag uit overkomt. Uiteraard kwam ook het recente ongeval op de Oudelandselaan in Berkel en Rodenrijs ter sprake. Daarbij werden twee voetgangers door een auto geschept op een zebrapad. Op dat deel van de weg, waar geen verkeersheuvels zijn, is het iedere ochtend razend druk. Ouders brengen hun kinderen naar school, forensen rijden naar hun werk – het is bijna vragen om ongelukken. Het college heeft al aangekondigd die situatie te gaan aanpakken.

Ten slotte bleek niet ieder probleem van volwassen proporties. Een klein meisje vroeg de Kerstman of er een ziekenhuis in Berkel kon komen, zodat ze haar zieke vader gemakkelijker kon bezoeken. Soms zou je als politiek willen dat je álles kon regelen…

Top 5 uit de kerstwensenactie 2016

Welke wens heeft u als inwoner van Lansingerland?

1.     Behoud leefbaarheid dorpen (23%)

2.     Betere service en communicatie van de gemeente (23%)

3.     Mobiliteit en bereikbaarheid verbeteren (16%)

4.     Geen, ik ben dik tevreden! (13%)