Wéér geen besluit over de Snip in Bleiswijk

Ondanks een opdracht van de raad, heeft het college wederom geen fatsoenlijk toekomstplan voor de Snip in Bleiswijk afgeleverd. De VVD vindt het teleurstellend.

© Alexander Kuipers

Dit artikel had eigenlijk moeten gaan over het komende raadsbesluit over de toekomst van de Snip in het centrum van Bleiswijk. Nadat de gemeenteraad haar steun had gegeven aan de ontwikkeling van het Web tot een cultuurhuis, was het tijd voor de plannen voor de Snip in de Dorpsstraat. Een prachtige plek, waar nu nog de bibliotheek is gevestigd.

De oorspronkelijke plannen van voor de zomervakantie waren van een erbarmelijk niveau. In een raadsbesluit werd vastgelegd dat de wethouder in oktober alsnog met een ‘voldragen, levensvatbaar’ plan moest komen voor de Snip. Met als voorwaarde dat het servicepunt van de gemeente in het pand blijft, net als de oudheidkundige vereniging en Humanitas. Belangrijke organisaties die wij graag in het hart van Bleiswijk gevestigd zien.

Maar nee. Er ligt weer een vaag en vrijblijvend plan. Er worden enkele scenario’s geschetst, en verder moet de raad dan maar besluiten welke kant het opgaat.

Ideeën zat

Dat was niet de afspraak. En het doet geen recht aan de noodzaak om ook Bleiswijk nu eindelijk te laten merken dat ze ertoe doen in Lansingerland. Ideeën zijn er zat. Denk aan horeca (eventueel gerund door verstandelijk gehandicapten) of een plek waar zzp’ers een werk- en vergaderplek kunnen huren. Of een combinatie van beide. Er is echt van alles denkbaar.

Het raadsvoorstel is zo slecht, dat de commissie Samenleving heeft besloten om het plan niet door te sturen naar de raad. De VVD probeert als oppositiepartij kritisch mee te denken met het college. Goede besluiten voor onze inwoners steunen we natuurlijk. Maar dit is bar en boos.