Grote raadsmeerderheid, waaronder VVD, vóór verkoop aandeelhoudersbelang ENECO

Partijen concludeerden dat het publieke belang geen aandeelhouderschap van Lansingerland vereist . Het toegenomen risico van het aandeelhouderschap in een risicovol commercieel energiebedrijf pleit ook voor verkoop. We zijn geen beleggers! Afbeelding: Eneco blijft ook zonder ons als aandeelhouders de weg naar duurzaamheid wijzen

© Eric Kampinga

Vastgesteld werd dat de aandeelhoudende gemeenten nauwelijks iets in de melk te brokkelen hebben in de structuurvennootschap Eneco. Het bestuur van Eneco neemt bijvoorbeeld zelfstandig besluiten over acquisities in binnen- en buitenland. Lansingerland behoudt wel het 3,38% belang in Stedin, het verzelfstandigd publieke netwerkbedrijf. De energievoorziening komt dus niet in gevaar door de verkoop van de aandelen Eneco.

In 2013, het heftigste jaar van de financiële crisis in onze gemeente is de verkoop van de aandelen onderzocht, om de exceptionele schuldenlast te drukken. Toen bleek dat niet mogelijk, nu wel.  Lansingerland gaat nog steeds gebukt onder de zeer hoge schulden als gevolg van de in het verleden aangekochte gronden. De verkoopopbrengsten zijn daarom zeer welkom voor schuldreductie. Uiteraard zijn ook andere bestemmingen van middelen denkbaar, zoals duurzaamheidsprojecten binnen de gemeente.

Definitieve besluitvorming vindt plaats in de gemeenteraadsvergadering van 26 oktober 2017.

Eind november worden de 53 gemeenten door de Aandeelhouderscommissie geïnformeerd over de uitkomst van de consultatie die 31 oktober 2017 sluit. De gemeenten die vóór verkoop besluiten worden bij het daarna volgende transactieproces betrokken.