Verkoop aandelen Eneco: gouden kans speciaal voor Lansingerland

© Eric Kampinga

Op Uithoorn en Aalsmeer na - gezamenlijk aandeelhoudersbelang 1,35% - hebben alle 53 aandeelhoudende gemeenten een besluit genomen over een eventuele verkoop van het energiebedrijf Eneco. Van 73,88% van de aandelen is bekend dat ze worden aangeboden, zo deelde de aandeelhouderscommissie (AHC) op 1 november mee. De raadpleging liep op 31 oktober af, maar beide resterende gemeenten nemen pas op 2 november een gelijkluidend besluit. Als ze ook voor verkoop kiezen dan wordt de belangrijke grens van 75% bereikt.

Met een belang van minder dan 75% weet een koper zich niet op voorhand verzekerd van de mogelijkheid om de statuten te wijzigen en volledige zeggenschap te verkrijgen bij Eneco. Dat kan nadelig zijn voor de verkoopprijs. Enkele linkse politieke partijen hebben alles op alles gezet om te bereiken dat meer dan 25% van de aandelen niet voor verkoop aangeboden zouden worden. Er is sprake van een ‘opiniestuk’ om die partijen voor te houden hoe dit bereikt kon worden. Politiek begrijpelijk, maar het gaat wel ten koste van de verkoopwaarde van Eneco en dus ten koste van alle 53 gemeenten. Opmerkelijk is ook dat die partijen, ook al zijn ze tegen, bij verkoop van de aandelen wél op voorhand de buit willen verdelen.

Alle verkoopopties worden de komende periode zorgvuldig onderzocht, van een beursgang tot een verkoop door middel van een veiling. Een definitief besluit valt pas na de gemeenteraadsverkiezingen die in maart 2018 worden gehouden. Alle gemeenten moeten dan afzonderlijk opnieuw een afweging maken. Het kan later zo zijn dat gemeenten die nu tegen verkoop stemden bij een hoog bod ook nog over de streep worden getrokken en alsnog verkopen.

Het aandeelhouderschap van de gemeenten kwam ter discussie door de afsplitsing van netwerkbedrijf Stedin in januari dit jaar. Daarmee is er geen gemeentelijk aandeelhouders-belang meer voor Eneco, volgens de voorstanders van verkoop van de aandelen.

Voor Lansingerland geldt bovendien dat voor het aanpakken van de excessieve schuldenpositie (als gevolg van de grondaankopen in het verleden) de opbrengst van de verkoop van Eneco aandelen goed uitkomt. Daarbij moet worden bedacht dat het jaarlijkse dividend daarna alleen van Stedin komt.