Koopzondagen op 24 en 31 december vallen dit jaar ‘ongelukkig’

© Eric Kampinga

De winkeliersverenigingen hebben verzocht om op beide zondagen om 09.00 uur te mogen openen, in plaats van om 12.00 uur. Vooral de verswinkels (slagers, banketbakkers, etc.) hebben behoefte aan die extra uren openstelling. Het gaat immers om de zondagen vóór Kerst en Nieuwjaarsdag. Trouwens, óók de standplaatshouders van oliebollenkraam en bloemenstal  mogen op zondag hun waar niet aan de man brengen. De VVD is tegen beperkingen aan openingstijden voor winkels (“24/7”) en heeft daarom het standpunt:

De VVD is vóór om op de geldende Verordening een uitzondering te maken zodat winkels op deze zondagen 's ochtends van 09.00-12.00 uur wél open mogen zijn.

De Verordening staat openstelling op deze uren van beide zondagochtenden niet toe.

Het college kan een gedoogbesluit voorbereiden om niet te handhaven waarin alle pro's en contra's zorgvuldig worden gewogen. Voor de VVD weegt zwaar dat er sprake is van rechtsgelijkheid en betrouwbaar bestuur, zo moet er een beroepsmogelijkheid  zijn.

De VVD vindt ook nog dat de vitaliteit van de drie dorpen bevorderd moet worden, in het bijzonder voor Bergschenhoek en Bleiswijk.