Hoe
definieer je vergunde geluidsruimte? Maar ook, hoe meet je het gebruik hiervan?
Helemaal duidelijk is dat niet. Trouwens, het vliegveld kan zich beter op
hinderbeperking (geluidsisolatie omwonenden) richten dan de hinder af te kopen
met gratis stroom.
VVD Lansingerland vindt van belang dat deze vergunde geluidsruimte gehandhaafd
wordt en in het verlengde daarvan eerbiediging van het nachtregime.
Inmiddels spelen ook voorkoming van fijnstof en andere schadelijk stoffen
toenemend een rol. Met de innovatieve ontwikkelingen van recycling van CO2,
elektrische sportvliegtuigen, nieuwe milieuvriendelijkere synthetische
brandstoffen, waterstoftechniek, etc. kan overlast en hinder beperkt gaan
worden. Vanwege de werkgelegenheidsaspecten, maar zeker ook vanwege de maatschappelijke
baten van zakelijk én commercieel vliegverkeer moeten er geen onomkeerbare
besluiten worden genomen voor inperking.
Verkenner
Schrijnen constateerde dat er draagvlak in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag
op zichzelf is voor een vliegveld, maar binnen de vergunde geluidsruimte.
Oppositie-partijen lijken daar echter aan te willen tornen en de vergunde
geluidsruimte verkleinen in het kader van overlast en hinder. Ook een vliegveld
in de zee plaatsen kwam langs.
De
Vereniging Bewoners tegen Vliegtuigoverlast RTHA hamerde op het gevaar voor de
wens van het vliegveld om bij het nieuwe Luchthavenbesluit aparte
‘geluidsruimte’ op te nemen voor het maatschappelijke verkeer (trauma en
politie helikopters) waardoor commerciële vliegverkeer zou kunnen toenemen. In
de bestuurlijke Regiegroep RTHA is dit geborgd, o.a. door onze eigen
portefeuillehouder. Het onderzoek naar verplaatsing van de helikopter-haven
naar buiten het vliegveld heeft geen realistisch alternatief opgeleverd. De
daarmee beoogde vermindering van de overlast van de helikopters (25% van de
vergunde geluidsruimte!) blijkt niet haalbaar. Daar is ook geen discussie over.