Fatsoenlijk onderdak voor arbeidsmigranten

In december 2018 leerde de VVD Marc Govers kennen op de oudejaarsbijeenkomst van Ondernemend Lansingerland. Deze ondernemer uit onder meer Bergschenhoek vertelde dat hij flexwoningen voor arbeidsmigranten bouwt. Samen met de aanwezige vertegenwoordigers van L3B en CDA werd besloten Marc Govers te verzoeken een pitch te houden in de raad van 20 december 2018. Zo kwam het onderwerp op de agenda, en werd concreet beleid gemaakt om te kunnen starten met de uitvoering ervan.

Boerderij Grijpestein

Het is een feit dat glastuinbouwbedrijven in Lansingerland gebruik moeten maken van de diensten van arbeidsmigranten om voldoende personeel aan te kunnen trekken. Onze tuinders moeten in de zoektocht naar personeel concurreren met glastuinbouwbedrijven in andere regio’s en ook met andere sectoren, zoals de logistiek.  Uit ervaring is gebleken dat een bedrijf dat in de nabije omgeving goede huisvesting aanbiedt beter in staat is om arbeidskrachten aan te trekken.

Bleiswijk: Boerderij Grijpestijn
Op 22 januari bracht de gemeenteraad een bezoek aan Boerderij Grijpestijn in Bleiswijk, gelegen net buiten het centrum. Deze boerderij is aangekocht en verbouwd door VZM Uitzendgroep Hier wonen nu 22 arbeidsmigranten in woonunits van 2 tot 6 personen. Binnen de unit delen zij gezamenlijk de woonkamer, de keuken en het sanitair. De slaapkamers delen zij met 1 andere persoon. Zoals de foto’s laten zien is het een ruim opgezet verblijf dat huiselijk is ingericht. De bewoners betalen € 95 per week huur en krijgen een fiets ter beschikking gesteld om van en naar het werk te komen. Door het werken met een ‘hoofdhuurder’ die als een beheerder fungeert, is het toezicht op de locatie gegarandeerd. De gebouweigenaar en de omwonenden hebben zo een vast aanspreekpunt en tot nu toe zijn er louter positieve ervaringen. VVD Lansingerland pleit voor meer van zulke voorzieningen dichtbij, of op het terrein van, onze glastuinbouwbedrijven. Kan dat niet met een bestaande woning gerealiseerd worden, dan is flexibele bouw ook een goede mogelijkheid. Hier is echt sprake van een win-win situatie. Een concurrentievoordeel voor onze ondernemers in het aantrekken van arbeidskrachten, voorkoming van uitbuiting  door niet noodgedwongen gebruik te hoeven maken van slechte kamers tegen woekerhuren, minder beslag op sociale huurwoningen in de kernen en minder verkeersbewegingen op de N209.

Voortvarend naar realisatie van meer (flex-)woningen
Na de succesvolle beeldvorming op 29 april 2019 stelde de raad 3 oktober unaniem de kaders voor het huisvestingsbeleid van arbeidsmigranten vast. Op 22 januari 2020 presenteerde de gemeente de aan flexwoningen te stellen eisen én waaraan een locatie moet voldoen om er flexwoningen voor werknemers in de tuinbouwsector te plaatsen.

De VVD is er voorstander van deze flexwoningen ook beschikbaar te stellen voor migranten bij andersoortige bedrijven, zoals het toenemend aantal distributiecentra. Als in maart/april het uitvoeringsprogramma er ligt, kan dit een op een toegepast worden voor gelijksoortige vragen uit andere sectoren. Wij hopen dat deze maatwerkoplossing positief kan bijdragen aan de grote vraag naar woningen in onze regio.