VVD steunt initiatief Jan Blaauwplein in Berkel en Rodenrijs

(Kandidaat-)raadslid van de VVD Eric Kampinga en Joost Smits hebben bij de gemeente een verzoek ingediend om het plein aan de Kerkstraat nabij “Het Vierkantje” de naam van Jan Blaauw te geven. De VVD-fractie steunt dit initiatief omdat de onlangs overleden politiecommissaris en Berkelaar een grote bekendheid geniet in deze regio en een grote nalatenschap heeft op het terrein van veiligheid en recherchewerk.

VVD steunt initiatief Jan Blaauwplein in Berkel en Rodenrijs

Tot op heden heeft het plein nog geen naam. Eric en Joost vonden dat een plein dat zo’n belangrijke plek is in Berkel een goede en passende naam verdiende. Zij kwamen uit bij de in december 2020 overleden Jan Blaauw. Eric Kampinga en Joost Smits vinden dat hij deze eer verdient: “Hij is alom geëerd om zijn werk als politieman, een legende onder de dienders in deze regio en ook na zijn pensioen tot op zeer hoge leeftijd droeg hij bij aan de kwaliteit van het politiewerk. Dat deed hij onder andere door het schrijven van vijftien boeken over missers in de opsporing, waaronder over de Puttense moordzaak. Dat boek leverde een grote bijdrage aan de vrijspraak van “de twee van Putten.”

Zeker de familie van Jan voelt zich vereert als de Commissie Naamgeving van de gemeente besluit om het plein om te dopen tot Jan Blaauwplein. En ook de VVD-fractie staat hier volledig achter. “Het Jan Blaauwplein is gemakkelijker door te geven aan 112 dan ‘het plein bij Het Vierkantje’ omdat dan eerst de straatnaam erbij gezocht moet worden. Dus ook voor de hulpverleners is het praktisch een verbetering voor onze veiligheid. Iets waar Jan zich jaren voor heeft ingespannen.”