Kijk uit, hier wordt gestrooid!

Hoe wordt er gestrooid in Lansingerland? En waarom? Om dat uit te zoeken draaide onze fractievoorzitter Matthijs Machielse een dienst mee met het team gladheidsbestrijding.

Ik ben natuurlijk trots op Lansingerland en hoe we zaken hier regelen, toch krijg ik vaak vragen van inwoners zoals ‘waarom worden de voetpaden niet gestrooid?’ en ‘kan de fietsbrug bij mijn huis niet beter gestrooid worden?’. Maar wist je bijvoorbeeld dat het team gladheidsbestrijding uit 3 coördinatoren bestaat (die 24/7 beschikbaar zijn), 7 strooiwagens en ruim 30 mensen vanuit de organisatie die naast hun normale dienst meedraaien met het team? En dat de wegen sensoren hebben voor de temperatuur, vocht- en zoutgehalte? Wist je dat we ruim 100 ton strooizout altijd in de bunker hebben liggen (en meer zout op afroep), en dat één volledige ronde van alle strooiwagens ruim 40 ton zout uitstrooit verdeeld over ruim 500 KM van de wegen en fietspaden in Lansingerland in drie uur?

Wanneer de coördinator de beslissing neemt worden alle hoofdroutes gestrooid, inclusief alle industriegebieden en de kassengebieden. Belangrijk voor de economische bedrijvigheid in Lansingerland. Maar ook alle hoofd fietspaden en bruggetjes worden gestrooid, tenzij de bruggen niet sterk genoeg zijn om de strooiwagen te houden. Dan worden er bordjes geplaatst (Let op, hier wordt niet gestrooid!). Het zout werkt echter pas als er overheen gereden wordt. Zout strooien op voetpaden heeft daarom geen zin, omdat alleen als er veel mensen overheen hebben gelopen het zout zijn werk gaat doen. In de winkelcentra gebeurt dat, maar op de andere voetpaden niet. Daarom wordt daar dus niet gestrooid!

Lansingerland heeft als een van de weinige gemeenten een volledig digitale aansturing van de strooisystemen. Dat betekent dat iedere strooiwagen is uitgerust met GPS-gestuurde strooiapparatuur die precies bepaalt hoeveel zout waar moet landen. Dit systeem houdt rekening met de breedte van de weg, het type weg, de gewenste hoeveelheid zout en de snelheid van het voertuig. Dat betekent ook dat er niet gestrooid wordt als er al een ander voertuig is geweest of als je tijdens een route meermaals over dezelfde weg ergens heen rijdt. Erg indrukwekkend om te zien, maar het betekent ook dat precies in beeld is waar wel en niet is gestrooid tijdens een dienst. Erg handig voor wanneer er vragen over zijn van inwoners!