Kieskompas als stemhulp

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022 heeft de gemeente Lansingerland weer gekozen voor Kieskompas.

Deze stemhulp onderscheidt zich vooral van andere stemhulpen als Kieswijzer door:

>als enige stemhulp alle standpunten van de politieke partijen te controleren aan de hand van partijdocumentatie, zoals het verkiezingsprogramma.
>vijf verschillende antwoordmogelijkheden te bieden (Geheel mee eens t/m geheel oneens). Dat laat ruimte voor nuance, zonder aan betekenis in te leveren.
>De uitkomst in het Kieskompas is geen stemadvies het laat de positie in het politieke landschap zien ten opzichte van de politieke partijen.

Voor de eerste sessie heeft de VVD, net als alle andere partijen issues/thema’s aangeleverd.
Deze week hebben de partijen alle 80 aangeleverde issues/conceptstellingen beoordeeld op geschiktheid en teruggebracht tot ca. 40.. De directeur/oprichter van Kieskompas zegt dan dat geschikte stellingen “splijtende verschillen” tussen partijen opleveren. Het is dus zaak stellingen erin te krijgen die geassocieerd worden met onze partij.

Partijen werden zich bewuster van het feit dat politieke wensen geld kosten en dus óf het schrappen/verminderen van andere activiteiten betekent óf hogere lokale lasten.

Concrete voorbeelden  van conceptstellingen
-De VVD kan zich wél vinden in de stelling dat statushouders die niet Nederlands leren gekort kunnen worden op verlaging van de bijstandsuitkering
Overstappen op nascheiding van afval; deze VVD-stelling zou te toekomstgericht zijn.
Camera’s zorgen voor meer veiligheid. De VVD pleit voor behoud van onze stelling.

Dezer dagen levert Kieskompas het resultaat van het schiften van de conceptstellingen.
Na kritische beoordeling en plaatsing met de vijf verschillende antwoordmogelijkheden op de conceptstellingen komen de partijen half januari weer bij elkaar voor de definitieve plaatsing op de lijst van 30 stellingen. Zodra het mogelijk is kan er door partijgenoten een definitieve check plaatsvinden.  Rond 16 februari is de planning om voor iedereen live te gaan met Kieskompas.