Sport en Bewegen

De VVD vindt het belangrijk dat sporten voor alle kinderen toegankelijk is.

Lansingerland heeft de ambitie om de sportiefste gemeente van Zuid-Holland te worden. Dat bereiken we door te investeren in uitstekende sportvoorzieningen, die we samen met onze bloeiende verenigingen hebben gebouwd. Lansingerland blijft doorgroeien en dat vereist investeringen in nieuwe en verbeterde voorzieningen. Bouwen we meer huizen, dan herzien we op tijd de capaciteit van onze sportvoorzieningen in die omgeving. Zo voorkomen we dat er wachtlijsten bij de verenigingen ontstaan.

De VVD vindt het belangrijk dat sporten voor alle kinderen toegankelijk is. Lansingerland vraagt vanwege de kostbare investeringen in de sportvoorzieningen een relatief hoge huur aan de verenigingen. Die vertaalt zich in hoge contributies aan de leden. Hierdoor ontstaat het risico dat sommige sporten te duur worden voor gezinnen met minder geld. Wij willen dat de gemeente onderzoekt of het mogelijk is die verenigingen minimaal tien procent van hun leden de helft van de contributie laten betalen. Deze investering in sport voor alle kinderen zou de vereniging dan terug kunnen krijgen als korting op de huur van de sportvoorzieningen.

Wij dragen gehandicaptensport een warm hart toe. Lansingerland geeft ongeveer één procent van de begroting uit aan gehandicaptensport, en zo hoort het! We zijn bijzonder trots op onder meer hockeyvereniging HVB, voetbalvereniging TOGB, sportvereniging DOTO en zwemvereniging De Watervogels die een geweldige invulling geven aan sporten voor mensen met een beperking. De VVD controleert bij alle investeringen in sport of er aandacht is voor mensen met een beperking.

Veel inwoners sporten buiten verenigingsverband in hun eigen omgeving. Of het nu gaat om wandelen, skeeleren, hardlopen of fietsen, voor de VVD is het belangrijk daar ruim baan voor te bieden. Dus moet hiermee rekening worden gehouden bij de inrichting van nieuwe wijken, maar ook bij het onderhoud van bestaande straten, paden en plantsoenen.