VVD wil na-scheiding van plastic afval

Nu steeds meer afvalverwerkers betere techniek in huis krijgen om plastic uit het restafval te halen, wordt het thuis scheiden van plastic overbodig. Dat ziet ook Matthijs Machielse van de VVD-gemeenteraadsfractie in Lansingerland. "Het is beter voor het milieu want deze machines kunnen beter scheiden dan wij thuis. En er zijn nog meer voordelen."

Matthijs Machielse hoort veel klachten over de PMD-zakken: "Wie kent het gedoe niet: wat moet ik wel of niet in de zak doen en waar laat ik de zakken? En kijk eens naar het straatbeeld met al die zakken." De introductie van de PMD-zakken heeft wel geleid tot meer scheiding maar het resultaat is niet om over naar huis te schrijven, weet Matthijs: "Uit rapportages blijkt dat nog steeds de normen van het plastic scheiden bij lange na niet gehaald worden. Daarnaast hoeft scheiding niet overal gedaan te worden zoals in de hoogbouw."

Oplossing
Het is dus tijd voor een andere oplossing volgens Matthijs: "We weten al een aantal jaren dat er techniek is die plastic bij de afvalverwerking kan scheiden. In Capelle aan den IJssel werkt het al. Dat scheelt de mensen een hoop gedoe en is beter voor het milieu. Niet alleen omdat de machines beter scheiden maar het bespaart ook ritten om het plastic afval op te halen. Nu die techniek er is, komt het moment steeds dichterbij om de PMD-zak in de ban te doen."

Geen lastenverzwaring
De afschaffing van de PMD-zak mag volgens Matthijs Machielse niet leiden tot lastenverzwaring. "Lansingerland heeft de trend van lastenverlichting ingezet en het zou zonde zijn als de afschaffing van de PMD-zak zou leiden tot hogere kosten. Daarom moeten we voordat we dit besluiten in gesprek gaan met de afvalverwerker om dit te voorkomen. We volgen de omliggende gemeenten die hier nu al in hun aanbesteding rekening mee houden op de voet."